• +070 714 97 99
  • info@digitalspecialisten.se

LANDNINGSSIDOR

ÖKA DIN FÖRSÄLJNING MED LANDNINGSSIDOR

digitalt-marknadsforings-br-erbjudande

VAD ÄR EN LANDNINGSSIDA?

Två övergripande typer av landningsidor
Vad är då en landningssida? Wikipedia hänvisar till två typer av landningssidor, referenssida och transaktionssida. Detta är vår översättning/tolkning av dessa två typer.

  1. Referenssida – Denna sida avser att presentera relevant information för besökaren och kan vara text, bilder, video, länkar osv. Information som gör besökaren nöjd*. Denna typ av landningssidor är en aning svår att mäta resultatet av men vi kommer ge exempel på hur sådana siffror kan se se ut i del 3.
  2. Transaktionssida – Denna typ av sida avser att få besökaren att göra ett avslut i form av en handling. Denna handling kan exempelvis vara att registrera sig, ange sitt telefonnummer eller genomföra ett köp.

Vi tycker dock Wikipedias indelning på två typer bör ses som övergripande då vi vill dela in landningssidorna i mer specifika typer som också är mer kopplad till användningsområden.

Låt oss säga att du och ditt företag har ordnat en riktigt bra och optimerad AdWords-kampanj. Annonserna genererar många klick och besöken väller in på din webbplats.

Super!

Du har lyckats ta potentiella kunder genom det första steget i din digitala ”marketing” – du har fått deras uppmärksamhet, men bara i ett par sekunder. Du har dessutom spenderat några slantar för klicket. Men besökaren har i alla fall landat på din mark och är mer eller mindre beredd att lyssna på vad du har att säga.

Den sidan på din webbplats som besökaren landar på är en landningssida. Det är nu upp till din landningssida att få besökaren att ta nästa steg. Vad nästa steg innebär beror på vad du har för mål med din kampanj. Kanske vill du att besökaren ska prenumerera på ditt nyhetsbrev, skriva in sitt telefonnummer för att bli kontaktad av dig eller beställa dina produkter eller tjänster. Något som är gemensamt för alla landningssidor är att de har ett syfte.

VAD GÖR EN LANDNINGSSIDA BRA?

Det korta svaret är att en bra landningssida är en som uppnår dina mål. Det finns en mängd ”marknadsföringsgurus” som pratar om hur man kan öka sin konvertering genom att göra si och så – och marknadsförare har testat och delat med sig av en mängd knep som förbättrar landningssidan och ökar konverteringen:

  • Behåll besökarens sökvittring. Med sökvittring (search scent) menar man att landningssidan kompletterar annonsen som besökaren klickat på. Besökaren ska känna igen sig på din landningssida, t.ex genom att samma färger och samma text i rubrikerna används. Annars kan landningssidan kännas främmande och ge en känsla av att man inte hittade det man sökte efter.
  • Tydlig call-to-action (CTA). En CTA är en uppmaning till besökaren från dig, som ska få besökaren att göra det du vill att denne ska göra. Om besökaren ska fylla i sina kontaktuppgifter, eller lägga en beställning, måste det vara tydligt var besökaren ska klicka och vad du vill att denne ska göra.
  • Tydliga USP:er (unique selling points) samt tydlighet med andra features som besökaren kan tycka är intressant.
  • Skapa förtroende och minska osäkerhet genom förtroendegivande element som t.ex. certifieringar eller intyg med bilder och citat från nöjda kunder. Ett annat sätt att minska osäkerhet är att erbjuda gratis prover, fria returer eller uttalad ångerrätt.
  • Mätbara resultat. Om du kan mäta resultaten dina landningssidor genererar så kan du lättare optimera dem. Då behöver du inte gissa, utan du kan ta reda på vad som funkar. En bra lösning för att samla in statistik kan ge dig viktiga insikter. Vi kan hjälpa dig sätta upp en bra lösning för just dig.

Detta är beprövade knep som ger resultat.

Testa själv genom att skanna /klicka på nedanstående bild.

 

ALLTID PERSONLIG SERVICE !

Vid frågor tvecka inte att kontakta oss: 070 714 97 99